Közösségi közlekedés előnybiztosítása

Városaink útjain egyre gyakoribbak a torlódások, melyek nagy mennyiségű externáis költséget eredményeznek. Ezen összeg nagy hányadát a késési költség adja. A stopvonal előtti sorban álló autóbuszok jelentősen megnövelik ezt a mennyiséget, mivel egy autóbusz akár 140 utast is szállíthat.

A közforgalmú közlekedés előnyben részesítése egy megoldás lehet erre a problémára, de nem minden esetben. Ezen eljárás alkalmazásához néhány feltételnek teljesülnie kell, például nem túl sok autóbusz áthaladása a csomóponton, stabil forgalmi áramlat, stb. Magyarországon jelenleg kevés helyen működik autóbuszokat előnyben részesítő rendszer. A leggyakrabban használt intézkedés a fázisnyújtás.

Szakdolgozatokban, diplomamaunkákban ill. TDK dolgozatokban vizsgáltuk az előnyben részesítést magában álló csomópontban. Jelenlegi kutatási irányunkat az utasszám alapú forgalomirányítás határozza meg. A forgalomirányító berendezés a csomóponti ágakban található utasok száma alapján szabályozza a közlekedést. Ez a paraméter a stopvonal eléréséhez szükséges idővel is meg van súlyozva. A szimulációs eredmények bizakodásra adnak okot. Különösen az autóbuszok produkáltak jó eredményeket a hálózaton eltöltött idő és megállásszám tekintetében.

(fotó: Jakóts Ádám)

Kapcsolódó publikáció:
Polgár J, Tettamanti T and Varga I (2013), "Passenger number dependent traffic control in signalized intersections", PERIODICA POLYTECHNICA - CIVIL ENGINEERING. Vol. 57(2), pp. 201-210.