Napi tevékenységi lánc optimalizálása

A kiinduló feltevés az volt, hogy egyes tevékenységek, melyeket az utasok végeznek egy nap során, nem feltétlenül kötöttek időben és térben, ezért különböző időpontokban és helyszíneken is elvégezhetők. A tevékenységek sorrendje is felcserélhető. Az utasok a tevékenységek között utazásokat végeznek különböző közlekedési módokat használva. Flexibilis igénypontokat bevezetve minden lehetséges kombináció megtalálható, és egy optimális tevékenységi lánc hozható létre a TSP-TW probléma megoldásaként.

A tevékenységi láncok létrehozásakor feltételezzük, hogy az utasok ismerik az adott napon elvégzendő tevékenységeiket. Bevezetve a flexibilis igénypontokat a lehetséges tevékenységi láncok száma exponenciálisan növekszik, és a számításához egyre hosszabb futtatási idő szükséges. Ezért genetikus algoritmus alkalmazása indokolt. Így a futtatási idő 90%-al mérséklődött, lehetővé téve sok flexibilis igénypont használatát.

A kidolgozott algoritmus több megszorítást is figyelembe vesz, mint például az üzletek nyitvatartási ideje vagy a maximális várakozási idő a tervezett érkezés előtt. A megvalósítás során 3 különböző közlekedési módot definiáltunk: személygépkocsi, közforgalmú közlekedés és közforgalmú közlekedés car-sharing lehetőséggel kombinálva. Az optimalizálás kritériuma a minimális utazási idő volt, mint a legfontosabb paraméter. Azonban más jellemzőket is figyelembe lehet venni (pl. komfort), viszont ezek általában nehezen számszerűsíthetőek.

Kapcsolódó publikáció:
Domokos Esztergár-Kiss: Optimization of multimodal travel chains
PhD thesis, BME Dept. of Control for Transportation and Vehicle Systems, 2016.