Szakdolgozat témák

Szakdolgozat a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken!

 

Fontos: A tanszék hagyományainak megfelelően javasoljuk, hogy a tanszékre jelenkező szakdolgozatíró/diplomatervező még a Neptun-beli jelentkezés előtt személyesen egyeztessen a tanszéki konzulensével!

 

Az alábbi szakdolgozat címeket gondolatébresztőnek szánjuk. Ha bármely hasonló vagy más ötlete támadt, természetesen azt is megvalósíthatja!

 

Közúti közlekedési TDK témák:
      1. Korszerű forgalomirányító stratégiák teljesítményvizsgálatának módszertana valós budapesti mérések (hurokdetektor, FCD) alapján; Mikro-szimulációs és kalkulációs szoftverek által adott kimeneti mérések vizsgálata, áttekintése (átlagos fogyasztás, eljutási idők, megállások száma, stb...)
      2. Gépi intelligencia alkalmazása a közúti közlekedésben (adatbányászat, clustering, SW: rapidminer.com)
      3. Vissim forgalomszimulátor kalibrációja iteratív optimalizációs eljárással
      4. Városi fundamentális diagram vizsgálata Budapesten valós mérések alapján (hurokdetektor, FCD)
      5. Az LWR makroszkopikus forgalmi modell numerikus megoldásainak vizsgálata, összehasonlításuk az egzakt megoldással. (CsA)
      6. Városi forgalom intelligens irányítása járművek közötti (V2V) kommunikáció alapján.
      7. Járműkövetési modellek stabilitásanalízise. (CsA)
      8. Budapesti járművezető modell hangolása, tesztelése VISSIM szoftver (Driver Model API) segítségével
      9. Intelligens (aktuális forgalmi és domborzati viszonyokat is figyelembe vevő) autóbusz-előnybiztosítás kidolgozása
      10. Gráf alapú makroszkopikus hálózati modell építése és analízise. (CsA)
      11. Változtatható jelzésképű táblák vezérlése ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezéssel, adaptív forgalomirányító algoritmus megvalósítása (rendelkezésre álló segédletek: protokoll dokumentáció, megvalósított kommunikációs program)
      12. ACTROS VTC 3000 típusú forgalomirányító berendezések közötti kommunkáció megvalósítása, és elosztott számítás megvalósítása (rendelkezésre álló segédletek: ACTROS Java forgalomtechnika dokumentáció, megvalósított socket kommunikációs program)
      13. ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezés forgalomtechnikai felprogramozásának automatizálása (rendelkezésre álló segédletek: ACTROS Java forgalomtechnika dokumentáció, megvalósított kommunikációs program Actros és PC között)
      14. Intelligens közúti jelzőfejek megvalósítása: PLC-k (vagy egyéb eszközök), wireless kapcsolat, elosztott irányítás
      15. Intelligens közúti jelzőfejek megvalósításának szimulációja (wireless kapcsolat, elosztott irányítás) 
      16. Közlekedési ráterhelési modellek vizsgálata VISUM makroszkopikus forgalomszimulációs program segítségével
      17. Védett városi zóna forgalomirányítása (CsA)
      18. Lökéshullámok szimulációja mikroszkopikus és makroszkopikus környezetben, a két modellezési szint összehasonlítása. (CsA)
      19. Másodrendű autópálya modellek összehasonlítása, érzékenységvizsgálata (CsA)
      20. Makroszkopikus forgalmi változók formalizálása járműflotta GPS adatok alapján; irányításhoz való felhasználásuk vizsgálata, szimulációja; irányítás tervezése. (Adott: Vissim szimulációs környezet)
      21. SUMO forgalomszimulátor mikro- és makroszintű hangolása online járműadatok (pl. FCD) alapján.
      22. Szakasz szintű utazási idő becslés városi hálózatban FCD és hurokdetektorok alapján (becslési módszerek tesztelése validálása Vissimben)
      23. SCALA központban legfontosabb útvonalak definiálása és azok valós idejű detektoradatokkal való megjelenítése; SCALA detektoradatainak vizsgálata, nyilvántartásának feltérképezése
      24. SCALA GIS lehetőségeinek felmérése, tesztelése; SCALA Office beépített csomópont-tervező moduljában jelzőlámpás csomópont tervezése, SCALA előre beprogramozott vezérlési módjának megismerése, egyszerű példa megoldása; SCALA Motion rendszerének vizsgálata, egyszerű vezérlés megvalósítása
      25. Különböző kiépítésű körforgalmak vizsgálata és összehasonlító analízise jelzőlámpás csomóponti irányítással VISSIM szimulátorban; értékelő módszertan készítése a körfogalom kiépítés indokoltságának eldöntéséhez forgalmi és hálózati jellemzők alapján
      26. PTV VISSIM+VISUM együttműködésének vizsgálata különös tekintettel a dinamikus forgalmi ráterhelés modellezésére
      27. VJT tábla programozása COM interface-szel VISSIM-ben, sebesség változtatása programozással és kapacitás változásának vizsgálata
      28. VISSIM szimuláció készítése intelligens parkolásirányítás megvalósításához (P+R, route guidance, VJT) valós budapesti hálózaton
      29. Autonóm járművek forgalmi hatásainak modellezése és analízise VISSIM vagy SUMO szimulátorban
      30. Autonóm közúti csomóponti (jelzőlámpák helyett kooperatív, járműve közötti kommunikáción alapuló) irányítás megvalósítása és analízise VISSIM vagy SUMO szimulátorban
      31. A BKK Zrt. által rendelkezésre bocsátott budapesti Egységes Forgalmi Modell (EFM) vizsgálata és kiegészítési lehetőségei VISUM-ban
      32. Emisszió modellezés a BKK Zrt. által rendelkezésre bocsátott budapesti Egységes Forgalmi Modell (EFM) felhasználásával VISUM-ban
A közutas labor eszközei, amelyek a szakdolgozat készítéséhez rendelkezésre állnak:

HW: Változtatható jelzésképű táblák (Swarco Futurit), Siemens PLC-k és jelzőlámpák, ACTROS forgalomirányító berendezések, BeagleBoard egypaneles mini számítógép, Arduino fejlesztőkörnyezet 
SW: VISSIM mikroszkopikus forgalomszimulátor (C++ alapú kiegészítők: Signal Controller API, Driver Modell API, Emission API), VISUM makroszkopikus forgalomszimulátor (HBEFA emisszió model kiegészítővel), MATLAB, SUMO szimulátor

 

 

 

Járműdinamika és irányításelmélet szakdolgozat témák

(Dr GÁSPÁR PÉTER, E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Tel: 279-6171)

  1. Agymotoros gépjármű irányításának tervezése kerekenkénti elektronikus hajtásával/fékezésével
  2. Közúti járművek kooperatív irányítása a közúti közlekedésben
  3. Közúti jármű integrált irányításának tervezése
  4. Kormány és fék összehangolt irányításának tervezése a prioritások figyelembe vételével.
  5. Közúti járművek energia optimális adaptív sebesség szabályozójának tervezése
  6. Hierarchikus és elosztott irányítástervezés a járműirányításban
  7. Szürkedoboz identifikációs módszerek az irányítástervezésben
  8. Változtatható csillapítású felfüggesztés modellezése és irányítása.
  9. Additív kormányzás megoldása változtatható geometriájú mechanizmusokkal és irányítással.
  10. Tehergépjárműveknél és buszoknál alkalmazható aktív keresztstabilizátor tervezése.
  11. Hibrid üzemű járművek optimális energiaellátásának biztosítása
  12. Energia rekuperációs lehetőségek járművekben
  13. Hibadetektáló és hibatűrő rendszerek kialakítása. Hibatűrő rendszerek irányításának tervezési elvei és megoldási módszerei
  14. Szenzorfúziós és kommunikációs eszközök az oszlopban haladó járművek irányításában.
  15. Baleset megelőző rendszerek tervezése, kritikus helyzetek felismerése, ütközés elkerülése vagy hatásának csökkentése.
  16. Járműirányítás tervezése járművezetői modell alapján
  17. Felügyeleti szabályozó tervezése az integrált irányításokban

  

Légiközlekedési szakdolgozat témák
(További info: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
 
  1. Monte Carlo szimuláció a légiforgalmi elemzésekben
  2. A bevezető légiforgalmi irányító munkáját támogató eszközök/technikák összehasonlító elemzése
  3. Térközök meghatározása a végső egyenesre
  4. Térközök meghatározása az induló légijárművek között
  5. Repülésbiztonsági érvelés a Eurocontrol Safety Assessment Methodology alapján
  • (további info: Dr. Szabó Géza, Számel Bence Domonkos):
  • Légtérkapacitás, szektorkapacitás (számítás, szimuláció, emberi tényezők szerepe);
    • Safety Management Systems (célok, eszközök, fejlesztési lehetőségek);
    • A légiközlekedés biztonsága, a biztonság modellezése és mérése;
    • Egyes légiközlekedési műszaki rendszerek (pl. VOR, primer és szekunder radar stb) műszaki megbízhatóságának és visszaesési szintjeinek modellezése.