Szakdolgozat és diplomaterv a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken!
Kérjük, hogy a tanszékre jelentkező szakdolgozatíró/diplomatervező még a Neptun-beli jelentkezés előtt személyesen egyeztessen a választott tanszéki konzulensével!
Az alábbi felsorolás gondolatébresztő szakdolgozat/diplomaterv témákat takar. Ezeken kívüli témák is választhatók a konzulensekkel egyeztetett módon.
Járműmechatronika és AVCE szakdolgozat/diplomaterv témák
Dr. Gáspár Péter témái (e-mail: gaspar.peter [kukac] kjk.bme.hu, Tel: 279-6171)
-
Agymotoros gépjármű irányításának tervezése kerekenkénti elektronikus hajtásával/fékezésével
-
Közúti járművek kooperatív irányítása a közúti közlekedésben
-
Közúti jármű integrált irányításának tervezése
-
Kormány és fék összehangolt irányításának tervezése a prioritások figyelembe vételével.
-
Közúti járművek energia optimális adaptív sebesség szabályozójának tervezése
-
Hierarchikus és elosztott irányítástervezés a járműirányításban
-
Szürkedoboz identifikációs módszerek az irányítástervezésben
-
Változtatható csillapítású felfüggesztés modellezése és irányítása.
-
Additív kormányzás megoldása változtatható geometriájú mechanizmusokkal és irányítással.
-
Tehergépjárműveknél és buszoknál alkalmazható aktív keresztstabilizátor tervezése.
-
Hibrid üzemű járművek optimális energiaellátásának biztosítása
-
Energia rekuperációs lehetőségek járművekben
-
Hibadetektáló és hibatűrő rendszerek kialakítása. Hibatűrő rendszerek irányításának tervezési elvei és megoldási módszerei
-
Szenzorfúziós és kommunikációs eszközök az oszlopban haladó járművek irányításában.
-
Baleset megelőző rendszerek tervezése, kritikus helyzetek felismerése, ütközés elkerülése vagy hatásának csökkentése.
-
Járműirányítás tervezése járművezetői modell alapján
-
Felügyeleti szabályozó tervezése az integrált irányításokban
Beágyazott rendszerek, gépi tanulás járműirányítás, szimuláció és szenzorfúzió témák
(A lenti kollégákat kereshetik e-mailben vagy Temasen, elérhetőségek az egyetemi telefonkönyvben.)
Cím | Szint | Témavezető |
CAN-busz paraméterek visszafejtése mesterséges intelligencia segítségével | MSc | Aradi Szilárd |
CAN-busz paraméter visszafejtő algoritmusok fejlesztése | MSc | Aradi Szilárd |
Automatizált területbejárás differenciális robottal | BSc | Farkas Péter |
Automatizált kézbesítő robot pályatervezése és biztonságos trajektóriakövetése | BSc | Farkas Péter |
Modelljármű lidar szenzorinformációkon alapuló automatizált parkoló rendszerének fejlesztése | BSc/MSc | Farkas Péter |
Megerősítéses tanulás alapú automata parkoló asszisztens | MSc | Farkas Péter |
Megerősítéses tanulás alapú autonóm tolató funkció fejlesztése csuklós járműszerelvények számára | MSc | Farkas Péter |
Modelljármű kamera alapú környezetérzékelő rendszerének kidolgozása | BSc/MSc | Farkas Péter |
"Vehicle-in-the-Loop" szimuláció fejlesztése CARLA szimulátorban | BSc/MSc | Szőke László |
Gráf neurális hálózatok alkalmazása autópályás forgalmi szituációk reprezentációjára | MSc | Szőke László |
Gráf neurális hálózatok alkalmazása a járműirányításban | MSc | Szőke László |
Transzformer architektúrák alkalmazása a megerősítéses tanulásban | MSc | Szőke László |
Többkamerás objektumkövetés alkalmazása a járműipari környezetérzékelésben | MSc | Szőke László |
Több járműves forgalmi helyzet modellezése ROS környezetben | BSc | Doba Dániel |
Modern térképi reprezentációs alkalmazási lehetőségek vizsgálata ROS könyezetben | BSc/MSc | Doba Dániel |
CarMaker nyers szenzor információk kinyerése és ROS2 integrációja | MSc | Doba Dániel |
Közúti járművek modell alapú szabályozása | BSc/MSc | Szabó Ádám |
Terepi járművek szabályozási célú modellezése | BSc/MSc | Szabó Ádám |
Elektromechanikus kuplung aktuátor modellezése és szabályozása | BSc/MSc | Szabó Ádám |
Útvonalkövetés „Receding Horizon Reinforcement Learning” alkalmazásával | MSc | Szabó Ádám |
Multiágens megerősítéses tanulás alkalmazása a járműirányításban | MSc | Szabó Ádám |
Közúti járművek dinamikájának megfigyelése és állapotbecslése | BSc | Lindenmaier László |
Elektromos közúti járművek akkumulátorának töltöttség és hatótávolság becslése állapotmegfigyeléssel | BSc/MSc | Lindenmaier László |
Objektumkövető algoritmusok a járműipari környezetérzékelésben | MSc | Lindenmaier László |
Szenzorfúziós algoritmusok fejlesztése a járműipari környezetérzékelés támogatására | MSc | Lindenmaier László |
Autóipari elektronikai vezérlőegység tervezése magasan automatizált jármű konfigurálásához | BSc | Fehér Árpád |
GNSS alapú jármű nyomkövető eszköz szoftveres fejlesztése flottamenedzsment célokra | BSc | Fehér Árpád |
RTK GNSS alapú tereptárgy pozícionáló hardver és szoftver készítése tesztpályás tesztek és demonstrációk támogatásához | BSc | Fehér Árpád |
Járművek kamera-alapú lokalizációja neurális hálózattal | MSc | Törő Olivér, Csuzdi Domonkos |
Szimultán lokalizáció és térképezés (SLAM) mobil robot használatával | BSc/MSc | Törő Olivér, Csuzdi Domonkos |
Tanítható állapotbecslő algoritmusok | MSc | Törő Olivér, Csuzdi Domonkos |
Vasúti közlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák:
Az alábbi témák javaslatok, további témák egyeztetése az oktatóknál lehetséges.
Farkas Balázs témái:
-
Vasúti foglaltságérzékelési módok összehasonlítása
-
Foglaltságérzékelés célja, történeti áttekintése
-
Foglaltságérzékelési módok ismertetése (sínáramkörös, tengelyszámlálós, kommunikáció alapú, stb.)
-
Az egyes módok összehasonlítása alkalmazási, üzemi, stb. szempontból
-
Egyéb innovatív/kiegészítő megoldások és ezek jövőbeli alkalamzásának lehetőségei
-
-
A hagyományos vasutak és a városi vasutak (villamos, metró, elővárosi gyorsvasút) jelző- és biztosítóberendezéseinek összehasonlítása
-
Az egyes rendszerek üzeméből adódó sajátosságok
-
Kockázat alapú megközelítés
-
Jogszabály alapú megközelítés
-
Különbségek járműérzékelés, vonatbefolyásolás terén (akár külön TDK téma)
-
-
Állomási biztosítóberendezések vágányutas és nyomvonalas elvének összehasonlítása
-
Az egyes elvek jellemzői, megvalósítása
-
Átjárás az egyes elvek között
-
Az egyes elvek megjelenése különböző biztosítóberendezési rendszerekben
-
Az egyes elvek tervezési sajátosságai
-
-
Magyarországi hosszú távú biztosítóberendezési koncepció alapjának lefektetése
-
A jelenlegi biztosítóberendezési helyzetkép
-
Várható fejlesztések a közeljövőben
-
Távlati egységesítési lehetőségek
-
Javaslat a fő- és mellékvonalak biztosítóberendezési megoldásaira
-
Központi forgalomirányítás kiterjesztése (kiegészítésképpen: külföldi példák)
-
-
Javaslatok költséghatékony biztosítóberendezési fejlesztésekre
-
A nagy EU-s projektek kifutnak, így szükség lehet kis költségvetésű projektekre
-
A vizsgált terület elsősorban a mechanikus, a kulcsos, és a nem biztosított berendezések
-
Megoldási javaslatok: helyszíni helyett központis állítású váltók, alakjelzők kiváltásának lehetősége, berendezések kiegészítése foglaltságérzékeléssel, stb.
-
-
Biztosítóberendezés átépítések a menetrendalapú infrastruktúrafejlesztés tükrében
-
Menetrendalapú vasúti infrastruktúrafejlesztések általános bemutatása
-
Külföldi és hazai példák
-
Osztott fogadóvágány, fogadóvágányi vágánykapcsolatok kérdései
-
Állomásfejelhúzás és részleges kétvágányúsítás kérdései
-
Nagysugarú kitérők alkalmazása
-
Forgalmi kitérők kérdései
-
-
Különböző országok jelzési utasításainak összehasonlítása
-
Jelzési rendszerek bevezető
-
Nemzeti jelzési rendszerek osztályozása
-
További elvek, összefüggések összehasonlítása
-
Szóhasználat
-
-
Eulynx
-
Moduláris biztosítóberendezési technika ötlete
-
Bevezetés, az ötlet eredete
-
Eddigi eredmények, további lehetőségek
-
A "digitális" biztosítóberendezések
-
Az Eulynx Magyarország szemszögéből
-
-
Jelzők jelzéseinek optimalizálása a csatlakozó irányok sebességének függvényében (külsős téma, Bi-Logik Kft.)
Közúti közlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák:
(konzulensek: Dr. Tettamanti Tamás, Dr. Varga Balázs, Dr. Varga István)
-
Városi forgalom intelligens irányítása járművek közötti (V2V), ill. jármű-forgalomirányító berendezés (V2I) kommunikáció alapján
-
Intelligens autóbuszflotta irányítás (aktuális forgalmi és domborzati viszonyokat, ill. utasszámot is figyelembe vevő logika) kidolgozása, szimulációja
-
Makroszkopikus hálózati modell kalibrálása nem teljes hálózati mérések alapján SUMO forgalomszimulációs szoftverrel
-
Makroszkopikus forgalmi változók formalizálása járműflotta GPS adatok alapján; irányításhoz való felhasználásuk vizsgálata, szimulációja; irányítás tervezése. (Adott: Vissim szimulációs környezet)
-
Forgalomszimuláció készítése intelligens parkolásirányítás megvalósításához (P+R, route guidance, VJT) valós budapesti hálózaton
-
Forgalomszimuláció intelligens parkolóházirányítás megvalósításához, vagy különböző parkolóház típusok összehasonlítása (pl. automata autólift vs. hagyományos beléptetés rámpán, stb.)
-
Emisszió- és zajmodellezés lehetőségei valós forgalmi adatok alapján. A modellezést forgalomszimulációs szoftverrel kell validálni
-
Autonóm járművek tesztelése Carla és SUMO szimulációs szoftverek összehangolt alkalmazásával
-
Autonóm járművek „Vehicle in The Loop” tesztelése céljából OSM térkép vagy SUMO-ban modellezett hálózat automatikus importálásának megvalósítása Unity 3D szoftver irányába
-
Közúti forgalomirányító berendezés működésének modellezése és biztonságelemzése Petri-hálóval
-
Kockázatértékelés és biztonságelemzés a forgalomirányító berendezés és autonóm járművek együttműködésének vonatkozásában a zalaegerszegi járműipari tesztpályán épülő jelzőlámpa-irányító rendszerben
-
Az autonóm jármű útvonalválasztásához használandó célfüggvény meghatározása. Az egyéni hasznot maximalizáló útvonal eltér a teljes társadalmi hasznot maximalizálótól a torlódási externália miatt
-
Lézeres járműérzékelő (MS Tanácsadó és Kereskedelmi Kft. terméke) tesztelése és továbbfejlesztési lehetőségei. A szenzor adatok felhasználásával az alapvető forgalomtechnikai paraméterek becslése. A makroszkopikus forgalmi modell (fundamentális diagram elmélet) alkalmazása. Szűrési eljárások vizsgálata és tesztelése a mérések javítására (pl. Kalman-szűrő). Adatfeldolgozó algoritmus és statisztikai modul tervezése a szenzorhoz
-
Módszertan készítése több szempont szerinti optimális jelzőlámpa elhelyezésre. Olyan módszer kialakítása, ami segít abban, hogy egy adott topológiájú és dinamikus forgalmi igényű városi úthálózaton meg tudjuk határozni a jelzőlámpával irányított csomópontokat, figyelembe véve az egyéni közlekedők dinamikus, adaptív viselkedését is
-
V2X kommunikáció vizualizációja Unity 3D környezetben. A hallgató feladata OMNET++ segítségével szimulált vezetéknélküli kommunikáció (jelterjedés, jelerősség veszteség modellezése, stb.) megjelenítése 3D-s környezetben egy közlekedési példán keresztül
-
Cohda Wireless V2X eszköz és OMNET++ mixed reality szimulációja
-
Hibrid V2X kommunikáció (802.11p és 5G) szimulációja OMNeT++, INET és Simu5G segítségével
-
Szabványos GeoNetworking protokoll implementálása OMNeT++ és INET segítségével
-
Közlekedési szituációk játékelméleti modellezése: optimális döntési stratégiák kidolgozása autonóm járművek számára
-
Mezoszkopikus forgalomszimulátor kalibrációja
-
Floating Car Data (Waze, TomTom), ill. Google Popular Times adatok big data alapú elemzése
-
Közúti-vasúti csomópont modellezése SUMO forgalomszimulációs szoftverben és adaptív irányítás tervezése a vasúti szerelvények érkezési idejének ismeretében
-
Blockchain for ITS: blokklánc alkalmazási lehetőségei a közúti áruszállításban és közlekedésben (irodalomkutatás, rendszerezés, fejlesztési lehetőségek)
-
Közúti-vasúti csomópont modellezése SUMO forgalomszimulációs szoftverben és adaptív irányítás tervezése a vasúti szerelvények érkezési idejének ismeretében
-
Multimodális csomagszállítási módszer kidolgozása és szimulációja SUMO-ban (a cél, hogy többféle közlekedési eszközzel, optimális módon juttassunk célba csomagot)
-
Forgalmi analízis, útlezárások/dugók hatásvizsgálata térben/időben budapesti WAZE adatok alapján (a feladathoz a https://trafmine.com/ webservice elérése biztosított), azaz: a torlódás milyen externális költségeket okoz (pl. további baleset, sorhossz, emisszió)?
-
Gráf neurális hálók (GNN) alkalmazása forgalombecslésre
-
Forgalomszimuláció dinamikus skálázása: hogyan válasszuk meg optimálisan (futásidőben) a szimuláció felbontását (mikro, mezo, makro)?
-
Forgalmi scenario-k generálása nagy nyelvi (AI) modellek segítségével
-
Forgalmi dinamika modelljének identifikációja (pl. árműdinamika, csomópontmodell, autópálya, felhajtó, forgalmi modell) MATLAB-bal (System Identification Toolbox)
-
Alagút forgalomszabályozása (a forgalom, a szellőztető rendszer és forgalomirányítás együttes szimulációja)
- Forgalmi scenario-k generálása nagy nyelvi modellek segítségével
Légiközlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák
(További info: meyer.dora [kukac] kjk.bme.hu)
-
Monte Carlo szimuláció a légiforgalmi elemzésekben
-
A bevezető légiforgalmi irányító munkáját támogató eszközök/technikák összehasonlító elemzése
-
Térközök meghatározása a végső egyenesre
-
Térközök meghatározása az induló légijárművek között
-
Repülésbiztonsági érvelés a Eurocontrol Safety Assessment Methodology alapján
(további info: Dr. Szabó Géza, Számel Bence Domonkos):
-
Légtérkapacitás, szektorkapacitás (számítás, szimuláció, emberi tényezők szerepe);
-
Safety Management Systems (célok, eszközök, fejlesztési lehetőségek);
-
A légiközlekedés biztonsága, a biztonság modellezése és mérése;
-
Egyes légiközlekedési műszaki rendszerek (pl. VOR, primer és szekunder radar stb) műszaki megbízhatóságának és visszaesési szintjeinek modellezése.
-