Közúti közlekedés
Kutatási témáink a közúti közlekedés területén
Zárthurkú szimulációs keretrendszer
- Intelligens, adaptív forgalomirányítási algoritmusok tervezése.
- A teljes tervezési feladatot egy zárthurkú („HW in the loop") keretrendszerben végezzük:
- SW: Vissim, Visum, Matlab, C++, Java, Vissim COM/API, QGIS, Siemens Scala forgalomirányító kliens
- HW: Siemens jelzőfejek, PLC-k, Swarco forgalomirányító gépek, Futurit változtatható jelzésképű LED táblák
- A keretrendszerrel segített fejlesztés során a tervezett rendszer jól tesztelhető és validálható.
Autópálya forgalom modellezése és irányítása
- Makroszkopikus forgalmi modellezés a gázdinamikai modellek analógiájára.
- Modell alapú szabályzással lehetséges a torlódások megelőzése, a forgalmi emisszió optimalizálása.
- A szabályozás két legfontosabb eszköze:
- dinamikus sebességkorlátozás: a sebesség korlátozásával módosítható az útkapacitás, növelhető a stabilitás.
- felhajtó szabályzás: a főpályára hajtó forgalom irányításával módosítható a főpályán kialakuló forgalomnagyság
Emisszió modellezése és szabályozása
- A közúti forgalom által kibocsátott károsanyagok (COx, HC, NOX) forgalmi mérések alapján modellezhetők.
- A mikroszkopikus járműmodellek alapján makroszkopikus forgalmi emissziós modell került kidolgozásra.
- A lakott területeken kialakuló szennyezőanyag koncentráció modellezése.
- Irányítás tervezése a lökéshullámok stabilizálása és az emisszió csökkentése céljából.
- A mellékelt ábrák egy példát szemléltetnek a szennyezőanyag koncentráció korlát alatt tartására szabályozatlan és szabályozott esetben.
Automatikus incidens detektálás autópályán
- Közutakon történő incidensnek minősül minden olyan történés, ami a forgalom zavartalan áramlását akadályozza.
- Az incidensdetektálás folyamata:
- a vizsgált területet diszkrét útszakaszokra bontása,
- a jellemző forgalmi paraméterek lekérdezése,
- a paraméterek küszöbértékekkel történő összehasonlítása.
- A küszöbértékek meghatározása kalibrálással.
Változtatható irányú forgalmi sávok rendszere
- A változtatható irányú forgalmi sávok alkalmazási lehetőségének vizsgálata:
- Ideiglenes használat (Construction Zone Traffic / Emergency Traffic Management )
- Állandó kialakítás (Event Traffic / Peak-Period Traffic Management )
- A változtatható irányú forgalmi sávokkal működő közúti közlekedési rendszer matematikai modellezése, a kapcsolati függvények meghatározása
- A PannonTraffic szimulációs szoftverből egyedi sebességfolyamatok kinyerésével a modell validálása.
Optimális és robusztus városi forgalomirányítás
- A városi forgalom irányításának újszerű megközelítése a robusztus Model Predictive Control alkalmazásával.
- Minimax optimalizálás megvalósítása gördülő predikciós horizonton.
- A lámpák előtti sorhossz minimalizálása a forgalmi igények bizonytalanságának figyelembe vételével.
- A szabályozó több mintavételi időre előre megjósolja a várható állapotokat (sorhossz) és a hozzájuk tartozó, optimális zöldidőket
Védett városi zóna irányítása
- Peremirányítás: alternatív forgalomirányítási koncepció a belvárosi övezetek védelmére.
- Az irányítási cél az optimális forgalomlefolyás biztosítása a védett zónában torlódásmentesen.
- Makroszkopikus fundamentális diagram alapján nemlineáris Model Predictive Control alkalmazása.
- Peremirányítás esetén a beavatkozó eszközöket a terület határán elhelyezkedő jelzőlámpás csomópontok jelentik.
Mobiltelefon hálózati események alkalmazása forgalmi állapotok becslésére
- A mobiltelefonok jelzési eseményei hasznos információként használhatók fel a közúti forgalom mérésére, előrebecslésére vagy akár irányítására.
- A telefonok automatikusan generálnak Handover (HO) és Location Area Update (LAU) jelzési eseményeket.
- A mobiltelefon események mérésével megbízható célforgalmi mátrix állítható elő, amely alapján forgalmi ráterhelés végezhető.
- Az aggregált HO/LAU események alkalmazásával a mobiltelefonok utazási ideje is meghatározható, amellyel a forgalommodellezés tovább finomítható.
Adatfúziós Módszertan
- Vegyes szenzortechnológiákból származó információk megfelelő fúziójával hatékonyabb közlekedési rendszerek és szolgáltatások kialakítása lehetséges.
- Alternatív közúti mérési technológiák:
- FCD (Floating Car Data): GPS alapú járműinformációk felhasználása.
- FMD (Floating Mobile Data) információk: az utazó mobiltelefonok pozícióadatai alapján.
- Bluetooth alapú érzékelés: az úton elhaladó járművekben található vezeték nélküli eszközök (pl. mobiltelefon vagy kihangosító) MAC-címének felhasználásával.
- Adatfúziós módszertan Switching Kalman Filter alkalmazásával: városi útszakaszok átlagos utazási idejének becslése.
Az intelligens jelzőfej
- Jelzőfejekbe épített kiegészítő logika, amely kommunikál a forgalomirányító berendezéssel, és vezérli az izzókat.
- A vezérlő berendezésből nem kell minden egyes izzóhoz elektromos vezetéket kihúzni. Elég jelzőfejenként biztosítani áramellátást, ill. egy logikai kapcsolat kiépítése szükséges a vezérlő gép irányába.
- Előnyök: kevesebb kábelezési igény, a rendszer telepítése egyszerűbb, költséghatékonyság.
- A tesztrendszer elemei: Siemens PLC, Actros VTC 3000 forgalomirányító gép, és Siemens LED-es jelzőfejek.