Vasúti közlekedés

Kutatási témáink a vasúti automatizálás területén

Központi forgalomirányítás

forgir

Teljes hálózatra kiterjedő központi forgalomirányítás koncepcionális kérdései

  • szervezeti felépítés, munkaszervezés forgalmi és műszaki szabályzatok,
  • technológia

Műszaki tartalom

  • automatikus vágányút-beállítás
  • kapcsolódás az információs rendszerekhez
  • automatikus pályamenti vonatmegfigyelés
  • biztosítóberendezési vonatkozások
  • megbízhatóság és biztonság

Konkrét javaslattétel a MÁV Zrt. hálózatára vonatkozóan

  • A központi vasúti forgalomirányítás műszaki, technológiai és gazdaságossági feltételrendszerének innovatív vizsgálata. K+F projekt. Megbízó: MÁV Zrt. (2011-2012)

Fedélzeti rendszerek

mfb

  • Mozdonyfedélzeti berendezések fejlesztése
  • Fedélzeti berendezések biztonsági vizsgálata

Referenciák:

  • A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. M47-1331 pályaszámú dízelmozdonya rádió-távirányítás illesztő egységének biztonsági minősítése. Megbízó: MÁV-TRAKCIÓ. (2010)
  • SAFEDMI. Safe Driver Machine Interface (DMI) for ERTMS automatic train control. EU 6th. FP kutatási projekt. Partnerek: BME Méréstechnika és Információs rendszerek Tanszék, Ansaldo Signal, Aalborg University, AZD Praha. (2007-2008)
  • Mozdonyfedélzeti berendezésen a szolgálati menetrend megjelenítés követelmény rendszerének kidolgozása (2008)

Biztonságkritikus rendszerek fejlesztése

biztkrit

  • Tanácsadás biztonságkritikus rendszerek fejlesztésében
  • Szakértési, elemzési és tesztelési feladatok elvégzése
  • Független biztonságértékelés

Referenciák:

  • A Prolan Zrt. által fejlesztett ProSigma elnevezésű vasúti célú biztonsági adatátviteli rendszerének független biztonságértékelése (2011)
  • Villamos váltóállítóművek teljesítményfelvételének dinamikus vizsgálata, regisztrálási és kiértékelési módszerek kifejlesztése, a váltók állítási erőszükségletének távfelügyeleti és karbantartási előrejelzés módszertanának kidolgozása (2010)
  • Gépi vizsgálóberendezés koncepcionális kialakítása biztosítóberendezési jelfogóegységek ellenőrzésére. K+F projekt, Megbízó: MÁV Zrt. (2008, 2010)
  • Hengstler gyártmányú H-466-1370 típusú biztonsági jelfogó vizsgálata. (2008)
  • Kötöttpályás közlekedési rendszerek konstruktív, EU-konform biztonsági minősítése. GVOP AKF projekt. Partnerek: BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék, Széchenyi Egyetem Automatizálási Tanszék, Prolan Zrt., Műszerautomatika Zrt., Zsolnai Egyetem Biztonsági és Információs Rendszerek Tanszék. (2005-2006)

Veszély és kockázatelemzés

veszelykock

  • Veszély- és kockázatelemzés a vasúti közlekedésben
  • Biztonsági célok kockázati alapú meghatározása

Referenciák:

  • Távvezérlő rendszer veszély- és kockázatelemzése, biztonsági integritási szintjének meghatározása (2005)
  • Alcatel-Prolan AKF (Alcatel Kezelőfelület) vezérlőrendszer kockázatelemzése. Megbízó: Prolan Rt. (2005)

Vasúti irányítórendszerek, komponensek

komponensek

  • Vasúti irányítórendszerek rendszertechnikája
  • Vasúti irányítórendszerekkel es komponensekkel szemben támasztott követelmények meghatározása
  • Biztosítóberendezési funkciók specifikációja
  • Feltétfüzetek összeállítása
  • Műszaki és biztonsági specifikációk elemzése

Referenciák:

  • Mozdonyvezetők elektronikus vezénylési rendszerének kialakítása. (2008)
  • Pályamenti automatikus vonatmegfigyelő rendszerek (2008)

Városi vasutak

varosivasut

  • Veszély- és kockázatelemzés
  • Biztonsági funkciók
  • Biztonsági rendszerek jóváhagyási folyamatai

Referenciák:

  • MODUrban - Modular Urban Guided Rail Systems. EU VI. kutatási keretprogram projekt. Több mint 30 Európai partnerrel. (2005-2008)
  • MODSafe. Városi kötöttpályás rendszerek biztonsága. EU FP7 kutatási projekt. 7. munkacsomag (Acceptance, Approval and Certification) vezetése. (2008-2012)

Villamos vontatás energetikája

energetika

  • Felsővezetéki hálózat elemzése
  • Jármű szintű optimalizálás
    • beavatkozási lehetőségek, vezetési jellemzők vizsgálata
    • vezetéstámogató algoritmusok
    • optimalizálás sebességkorlátozásokra, illetve lejtőkre
    • modell validáció szimulációval, valós adatok alapján
    • implementációs lehetőségek mozdonyfedélzeti rendszeren
  • Forgalmi szempontok vizsgálata
    • vasúti szimulátor programmal
    • energiafogyasztás és menetidő kapcsolata
    • valós járművekkel és hálózatrészen szimulált eredmények

Kiemelt partnerünk: MÁV, Prolan A fenti témákat kutatjuk, oktatjuk és ipari megbízásokban műveljük. Várjuk hallgatók jelentkezését a témakidolgozásokban való részvételben.

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.