Vasúti közlekedés
Kutatási témáink a vasúti automatizálás területén
Központi forgalomirányítás
Teljes hálózatra kiterjedő központi forgalomirányítás koncepcionális kérdései
- szervezeti felépítés, munkaszervezés forgalmi és műszaki szabályzatok,
- technológia
Műszaki tartalom
- automatikus vágányút-beállítás
- kapcsolódás az információs rendszerekhez
- automatikus pályamenti vonatmegfigyelés
- biztosítóberendezési vonatkozások
- megbízhatóság és biztonság
Konkrét javaslattétel a MÁV Zrt. hálózatára vonatkozóan
- A központi vasúti forgalomirányítás műszaki, technológiai és gazdaságossági feltételrendszerének innovatív vizsgálata. K+F projekt. Megbízó: MÁV Zrt. (2011-2012)
Fedélzeti rendszerek
- Mozdonyfedélzeti berendezések fejlesztése
- Fedélzeti berendezések biztonsági vizsgálata
Referenciák:
- A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. M47-1331 pályaszámú dízelmozdonya rádió-távirányítás illesztő egységének biztonsági minősítése. Megbízó: MÁV-TRAKCIÓ. (2010)
- SAFEDMI. Safe Driver Machine Interface (DMI) for ERTMS automatic train control. EU 6th. FP kutatási projekt. Partnerek: BME Méréstechnika és Információs rendszerek Tanszék, Ansaldo Signal, Aalborg University, AZD Praha. (2007-2008)
- Mozdonyfedélzeti berendezésen a szolgálati menetrend megjelenítés követelmény rendszerének kidolgozása (2008)
Biztonságkritikus rendszerek fejlesztése
- Tanácsadás biztonságkritikus rendszerek fejlesztésében
- Szakértési, elemzési és tesztelési feladatok elvégzése
- Független biztonságértékelés
Referenciák:
- A Prolan Zrt. által fejlesztett ProSigma elnevezésű vasúti célú biztonsági adatátviteli rendszerének független biztonságértékelése (2011)
- Villamos váltóállítóművek teljesítményfelvételének dinamikus vizsgálata, regisztrálási és kiértékelési módszerek kifejlesztése, a váltók állítási erőszükségletének távfelügyeleti és karbantartási előrejelzés módszertanának kidolgozása (2010)
- Gépi vizsgálóberendezés koncepcionális kialakítása biztosítóberendezési jelfogóegységek ellenőrzésére. K+F projekt, Megbízó: MÁV Zrt. (2008, 2010)
- Hengstler gyártmányú H-466-1370 típusú biztonsági jelfogó vizsgálata. (2008)
- Kötöttpályás közlekedési rendszerek konstruktív, EU-konform biztonsági minősítése. GVOP AKF projekt. Partnerek: BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék, Széchenyi Egyetem Automatizálási Tanszék, Prolan Zrt., Műszerautomatika Zrt., Zsolnai Egyetem Biztonsági és Információs Rendszerek Tanszék. (2005-2006)
Veszély és kockázatelemzés
- Veszély- és kockázatelemzés a vasúti közlekedésben
- Biztonsági célok kockázati alapú meghatározása
Referenciák:
- Távvezérlő rendszer veszély- és kockázatelemzése, biztonsági integritási szintjének meghatározása (2005)
- Alcatel-Prolan AKF (Alcatel Kezelőfelület) vezérlőrendszer kockázatelemzése. Megbízó: Prolan Rt. (2005)
Vasúti irányítórendszerek, komponensek
- Vasúti irányítórendszerek rendszertechnikája
- Vasúti irányítórendszerekkel es komponensekkel szemben támasztott követelmények meghatározása
- Biztosítóberendezési funkciók specifikációja
- Feltétfüzetek összeállítása
- Műszaki és biztonsági specifikációk elemzése
Referenciák:
- Mozdonyvezetők elektronikus vezénylési rendszerének kialakítása. (2008)
- Pályamenti automatikus vonatmegfigyelő rendszerek (2008)
Városi vasutak
- Veszély- és kockázatelemzés
- Biztonsági funkciók
- Biztonsági rendszerek jóváhagyási folyamatai
Referenciák:
- MODUrban - Modular Urban Guided Rail Systems. EU VI. kutatási keretprogram projekt. Több mint 30 Európai partnerrel. (2005-2008)
- MODSafe. Városi kötöttpályás rendszerek biztonsága. EU FP7 kutatási projekt. 7. munkacsomag (Acceptance, Approval and Certification) vezetése. (2008-2012)
Villamos vontatás energetikája
- Felsővezetéki hálózat elemzése
- Jármű szintű optimalizálás
- beavatkozási lehetőségek, vezetési jellemzők vizsgálata
- vezetéstámogató algoritmusok
- optimalizálás sebességkorlátozásokra, illetve lejtőkre
- modell validáció szimulációval, valós adatok alapján
- implementációs lehetőségek mozdonyfedélzeti rendszeren
- Forgalmi szempontok vizsgálata
- vasúti szimulátor programmal
- energiafogyasztás és menetidő kapcsolata
- valós járművekkel és hálózatrészen szimulált eredmények