DARUMA

DARUMA – Deep learning Anticipated Urban Mobility peaks projekt

 

Pályázati azonosító: 2019-2.1.7-ERA-NET-2021-00019

Projekt címe magyarul: Mélytanulással elemezhető mobilitási csúcsok

Projekt címe angolul: Deep learning Anticipated Urban Mobility peaks projekt

Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap

Kedvezményezett: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)

ERA-NET konzorciumi partnerek: Kyoto University (Japán), Hitachi Ltd. (Japán), Nagoya University (Japán), Technical University of Munich (Németország), Complutense University of Madrid (Spanyolország)

Projekt kezdete: 2021.04.01.

Projekt vége: 2024.03.31.

Támogatás összege: 49.424.760 Ft

Támogatás mértéke: 100%

 

A COVID-19 járvány a megszokott mobilitási formák átalakulásához vezet. A változás okai között „lágy” és „kemény” tényezőket egyaránt megtalálunk. A „kemény” csoportba azokat az intézkedéseket és előírásokat soroljuk, amiket a különböző helyi és állami hatóságok vezetnek be. A „lágy” kifejezés azon információk terjedéséhez kapcsolható, amik a közösségi médiában felbukkanó (ál)híreken alapulnak, és a társadalom viselkedésére hatnak. A projekt célja, hogy ezeket a trendeket összevesse a mobilitási formák változásával, megvizsgálja, hogy milyen intézkedések hatásosak a nem kívánt változások (pl. zsúfoltság, forgalmi torlódás) enyhítésére, valamint kifejlesszen egy olyan keretrendszert, ami egy rugalmas és biztonságos megoldás létrejöttét támogatja és általános érvényű a válsághelyzetekre, illetve katasztrófákra. A vizsgálat bemeneteként, elsősorban a most zajló COVID-19 járvány során gyűjtött adatokat, többek között mobilitási, közösségi média, és termékár adatokat használjuk. A kutatás adatfúzión, mesterséges intelligencián és a városi közlekedési formák szimulációján alapszik. A projekt keretein belül három esettanulmány (Madrid, Budapest, Kyoto) készül. Mindhárom esettanulmány során adatfúziót végzünk, de más-más fókusszal. Madridban a telekommunikációs adatok állnak a kutatás középpontjában, Budapesten az közúti forgalom adatait használjuk, míg Kyotoban a GPS követés, a mobiltelefon hálózati adatok és az ellátási lánc adatai adják a kutatás alapját. A projekt nemzetközi konzorciumában különböző közlekedésmodellezésben, városi logisztikában, mesterséges intelligenciában és adatelemzésben jártas szakemberek vesznek részt. A kutatás eredményei hozzájárulnak ahhoz, hogy a tervezők olyan rövidtávú és hosszútávú intézkedéseket tudjanak kifejleszteni és bevezetni, amik elősegítik a rendszer rugalmasságának növelését, így megbirkózva egy esetleges válsághelyzettel.

A projekt sikeréhez a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elsősorban a forgalom modellezéssel és szimulációval kapcsolatos szaktudásával járul hozzá. A BME nagy szakértelemmel rendelkezik a mikroszkopikus forgalom modellezés (SUMO), illetve többféle forgalomirányítási módszer területén. Továbbá a tervek szerint adatfúzió keretében kombináljuk a különböző adatforrásokat, így modellezve és feltárva a közlekedési mintákat. Az első munkafázisban a BME segít egy jól működő elméleti keretrendszer felállításában, majd az ezt követő munkacsomagok során részt vesz az adatgyűjtésben és adatfúzióban. A budapesti kutatás online forgalmi adatok használatával elemzi a közlekedési mintákat, külön fókuszálva a járvány és az extrém viharos időjárási körülmények idején tapasztalt változásokra. Az adatfúzió során kombinálja a forgalmi sebesség adatokat (utazási sebesség), a honnan-hová illetve forgalomnagyság valós adatokkal (az adatok korrelációs analízise). A budapesti esettanulmány során SUMO szimulációt végzünk egy teszthelyszínen (Budapest frekventált területén), hogy a különböző közlekedési intézkedéseket, amelyek egy esetleges válság idején hasznosíthatóak, teszteljük. Mindemellett a BME a négyes számú munkafázis vezetőjeként harmonizálja a SUMO szimulációkat a három esettanulmány alapján. Az általunk vezetett munkacsomag után részt veszünk a gépi tanulás fázisában is. Végül, a kutatás eredményeit konferenciákon, tudományos folyóiratokban és a pályázathoz kapcsolódó beszámolóban mutatjuk be.

 

DARUMA nemzetközi weboldal: https://concert-japan-daruma.github.io/

Publikációk:

Lu, Q., Tettamanti, T. (2021) “Traffic Control Scheme for Social Optimum Traffic Assignment with Dynamic Route Pricing for Automated Vehicles”, Periodica Polytechnica Transportation Engineering, 49(3), pp. 301–307. https://doi.org/10.3311/PPtr.18608

Mánuel Gressai, Balázs Varga, Tamás Tettamanti, István Varga: Investigating the impacts of urban speed limit reduction through microscopic traffic simulation,Communications in Transportation Research, Volume 1,2021,100018,ISSN 2772-4247, https://doi.org/10.1016 /j.commtr.2021.100018

Lu Q and Tettamanti T (2021), "Impacts of Connected and Automated Vehicles on Freeway with Increased Speed Limit", International Journal of Simulation Modelling (IJSIMM). Vol. 20(3), https://doi.org/10.2507/IJSIMM20-3-556

 

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.