Közúti közlekedés

Kutatási témáink a közúti közlekedés területén

Zárthurkú szimulációs keretrendszer

zart_hurok

  • Intelligens, adaptív forgalomirányítási algoritmusok tervezése.
  • A teljes tervezési feladatot egy zárthurkú („HW in the loop") keretrendszerben végezzük:
    • SW: Vissim, Visum, Matlab, C++, Java, Vissim COM/API, QGIS, Siemens Scala forgalomirányító kliens
    • HW: Siemens jelzőfejek, PLC-k, Swarco forgalomirányító gépek, Futurit változtatható jelzésképű LED táblák
  • A keretrendszerrel segített fejlesztés során a tervezett rendszer jól tesztelhető és validálható.

Autópálya forgalom modellezése és irányítása

rampmetering_2

  • Makroszkopikus forgalmi modellezés a gázdinamikai modellek analógiájára.
  • Modell alapú szabályzással lehetséges a torlódások megelőzése, a forgalmi emisszió optimalizálása.
  • A szabályozás két legfontosabb eszköze:
    • dinamikus sebességkorlátozás: a sebesség korlátozásával módosítható az útkapacitás, növelhető a stabilitás.
    • felhajtó szabályzás: a főpályára hajtó forgalom irányításával módosítható a főpályán kialakuló forgalomnagyság

Emisszió modellezése és szabályozása

controlled_case

  • A közúti forgalom által kibocsátott károsanyagok (COx, HC, NOX) forgalmi mérések alapján modellezhetők.
  • A mikroszkopikus járműmodellek alapján makroszkopikus forgalmi emissziós modell került kidolgozásra.
  • A lakott területeken kialakuló szennyezőanyag koncentráció modellezése.
  • Irányítás tervezése a lökéshullámok stabilizálása és az emisszió csökkentése céljából.
  • A mellékelt ábrák egy példát szemléltetnek a szennyezőanyag koncentráció korlát alatt tartására szabályozatlan és szabályozott esetben.

Automatikus incidens detektálás autópályán

szakaszok

  • Közutakon történő incidensnek minősül minden olyan történés, ami a forgalom zavartalan áramlását akadályozza.
  • Az incidensdetektálás folyamata:
    • a vizsgált területet diszkrét útszakaszokra bontása,
    • a jellemző forgalmi paraméterek lekérdezése,
    • a paraméterek küszöbértékekkel történő összehasonlítása.
  • A küszöbértékek meghatározása kalibrálással.

Változtatható irányú forgalmi sávok rendszere

valtsav

 

  • A változtatható irányú forgalmi sávok alkalmazási lehetőségének vizsgálata:
    • Ideiglenes használat (Construction Zone Traffic / Emergency Traffic Management )
    • Állandó kialakítás (Event Traffic / Peak-Period Traffic Management )
  • A változtatható irányú forgalmi sávokkal működő közúti közlekedési rendszer matematikai modellezése, a kapcsolati függvények meghatározása
  • A PannonTraffic szimulációs szoftverből egyedi sebességfolyamatok kinyerésével a modell validálása.

Optimális és robusztus városi forgalomirányítás

szabalyozasi_kor

  • A városi forgalom irányításának újszerű megközelítése a robusztus Model Predictive Control alkalmazásával.
  • Minimax optimalizálás megvalósítása gördülő predikciós horizonton.
  • A lámpák előtti sorhossz minimalizálása a forgalmi igények bizonytalanságának figyelembe vételével.
  • A szabályozó több mintavételi időre előre megjósolja a várható állapotokat (sorhossz) és a hozzájuk tartozó, optimális zöldidőket

Védett városi zóna irányítása

urban_perimeter_network

  • Peremirányítás: alternatív forgalomirányítási koncepció a belvárosi övezetek védelmére.
  • Az irányítási cél az optimális forgalomlefolyás biztosítása a védett zónában torlódásmentesen.
  • Makroszkopikus fundamentális diagram alapján nemlineáris Model Predictive Control alkalmazása.
  • Peremirányítás esetén a beavatkozó eszközöket a terület határán elhelyezkedő jelzőlámpás csomópontok jelentik.

Mobiltelefon hálózati események alkalmazása forgalmi állapotok becslésére

events

  • A mobiltelefonok jelzési eseményei hasznos információként használhatók fel a közúti forgalom mérésére, előrebecslésére vagy akár irányítására.
  • A telefonok automatikusan generálnak Handover (HO) és Location Area Update (LAU) jelzési eseményeket.
  • A mobiltelefon események mérésével megbízható célforgalmi mátrix állítható elő, amely alapján forgalmi ráterhelés végezhető.
  • Az aggregált HO/LAU események alkalmazásával a mobiltelefonok utazási ideje is meghatározható, amellyel a forgalommodellezés tovább finomítható.

Adatfúziós Módszertan

  • Vegyes szenzortechnológiákból származó információk megfelelő fúziójával hatékonyabb közlekedési rendszerek és szolgáltatások kialakítása lehetséges.
  • Alternatív közúti mérési technológiák:
    • FCD (Floating Car Data): GPS alapú járműinformációk felhasználása.
    • FMD (Floating Mobile Data) információk: az utazó mobiltelefonok pozícióadatai alapján.
    • Bluetooth alapú érzékelés: az úton elhaladó járművekben található vezeték nélküli eszközök (pl. mobiltelefon vagy kihangosító) MAC-címének felhasználásával.
  • Adatfúziós módszertan Switching Kalman Filter alkalmazásával: városi útszakaszok átlagos utazási idejének becslése.

Az intelligens jelzőfej

  • Jelzőfejekbe épített kiegészítő logika, amely kommunikál a forgalomirányító berendezéssel, és vezérli az izzókat.
  • A vezérlő berendezésből nem kell minden egyes izzóhoz elektromos vezetéket kihúzni. Elég jelzőfejenként biztosítani áramellátást, ill. egy logikai kapcsolat kiépítése szükséges a vezérlő gép irányába.
  • Előnyök: kevesebb kábelezési igény, a rendszer telepítése egyszerűbb, költséghatékonyság.
  • A tesztrendszer elemei: Siemens PLC, Actros VTC 3000 forgalomirányító gép, és Siemens LED-es jelzőfejek.

A fenti témákat kutatjuk, oktatjuk és ipari megbízásokban műveljük. Várjuk hallgatók jelentkezését a témakidolgozásokban való részvételben.