Cím: 1111 Budapest, Stoczek u. 2.
 St. épület, 1. emelet 110

 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 Telefon: (36-1) 463-1013

mechatronika

kozut

vasut

legi

Kompetenciák
 

vasut

Ipari munkák

oktatas

>
Oktatás

vasut

Kutatás

Automatikus fedélzeti irányítórendszerek a légiközlekedésben

(választható tárgy)

Ebben a félévben (2016/17/2) a tárgy nem indul

Tantárgyi követelmények (2017. 01. 26.)

Féléves tematika 2015/16/2 (2016. 03. 09.)

Beadandó feladat választék (2016. 03. 09.)

A már lefoglalt beadandó feladatok listája és eredmények (2016. 05. 24.)

Irányelvek a 10. feladat megoldásához (repülőgépek szabályozása) (2009. 03. 03.)

A választható repülőgép típusok listája (javított! 2009. 04. 15.)

 

ÚJ (VAGY AKTUÁLIS RÉGI) ELŐADÁS ANYAGOK (nem időrendben)

+ 1. előadás: Légijárművek elektronikus rendszerei (2011. 02. 16.)

2. előadás: UAV kutatások az MTA SZTAKI-ban és a Tanszéken (2015. 03. 24.)

+ 3. előadás: Mérés és érzékelés (2015. 03. 24.)

+ 4. előadás: Mérő és irányítórendszerek megvalósítása (2015. 05. 07.)

+ 5. előadás: Automatic flight control systems (2015. 03. 24.)

+ 6. előadás: Robotpilóta rendszerek (2015. 03. 24.)

+ 7. előadás: Navigációs rendszerek a pilóta szemszögéből (2015. 03. 24.)

8. előadás: Koordináta rendszerek, légerők és nyomatékok (2015. 03. 24.)

9. előadás: Nemlineáris és lineáris egyenletek F-16 repülőgép hosszdinamikai modellje (2015. 03. 24.)

 

SZEMLÉLTETŐ ANYAGOK

+ Hamilton Sundstrand promo video ~9MB! (2010. 03. 03.)

+ Erdőtűz detektálás helikopterrel video (2014. 03. 03.)

+ NASA Global Hawk légköri mérések video (2014. 03. 03.)

+ MQ-9 Reaper (Predator) UAV video (2014. 03. 03.)

+ Modellalkotás célú kísérleti repülés video (2014. 03. 04.)

+ Beltéri pozícionáló rendszer működés közben video (2014. 03. 04.)

+ Helikopter pozíció tartó szabályozása (2014. 03. 04.)

Szárnyprofil szélcsatorna video (~8.5 MB) (2010. 03. 24.)

F-22 PIO video (2009. 04. 23.)

A-320 video (2009. 04. 23.)

 

SEGÉDLETEK

+ Koordináta rendszerek és transzformációk segédlet (6. ea. anyagrésze bővebben) (2015. 03. 24.)

+ Repülőgép hajtóművék és a hajtómű hatások jellemzése (6. ea. anyagrésze bővebben) (2015. 03. 24.)

+ Légerők és nyomatékok segédlet (6. ea. anyagrésze bővebben) (2015. 03. 24.)

+ Légijárművek nemlineáris és linearizált mozgásegyenletei (7. ea. anyagrésze bővebben) (2015. 03. 24.)

+ F-16 típusú repülőgép adatainak forrásanyaga 31MB!! (2009. 03. 02.)

+ Referenciajel követő szabályozások tervezése LQ Servo módszerrel (segédlet) (2014. 05. 14.)

+ MATLAB kód a 7. előadás F-16 -ra vonatkozó részéhez (2009. 03. 03.)

 

Állomási biztosítóberendezések

Fejlesztés alatt

mv

Számítástechnika III.

A tárgy leírása

Az objektumorientált programozás magas szintű elsajátítása Delphi környezetben.

Kommunikációs lehetőségek, TCP/IP alapú kommunikáció, szervermegoldások fejlesztése.

Többszálú programozási technikák.

Magas szintű algoritmusok: sorbarendezések, rekurzív függvények, numerikus módszerek.

Relációs adatbázisok alapjai. Bevezetés az SQL nyelv használatába. Adatbáziskezelés szoftveres lehetőségei.

 

Tematika

 

No. Téma Anyag
1 Bevezető előadás Alapok
2 Dinamikus adatstruktúrák Pointerek
3 Class alapok EA+példa
4 Class öröklődés Példa, Példa2
5 Class property, exception Példa
6 Gyakorlás Apa-fiu
7 Gyakorlás Macska-Egér
8 Szálak Szálak példák
9 MMOS MMOS
10    
11    

 

Követelmények

- Félévközi jegy

- 1 zárthelyi dolgozoat

- 1 féleves házi feladat Választék itt

Előkövetelmény

Számítástechnika II.

 

Segédanyagok

Jegyzet1

Jegyzet2

Gyakorlatok1

Gyakorlatok2

 

Oktatók

Dr. Bécsi Tamás

Dr. Aradi Szilárd

 

PLC technika

tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó Géza

 

A tárgy általában a tavaszi félévben indul.

A tárgy a 2011/2012 tanév tavaszi félévében indul.

 

 

 

A tárgy célja: megismertetni a hallgatókat a programozható logikai vezérlők (PLC-k) alapfilozófiájával, alkalmazási területeivel, alkalmazási kérdéseivel, valamint egy PLC programozási nyelvvel. Az órák során a Siemens S7 család S7-212-es kompakt, bővíthető PLC rendszert programozzuk STEP7 micro-dos fejlesztőrendszerrel.

 

 

Letölthető anyagok:

Siemens leírások:

STEP7 MICRO-DOS leírás, angol, pdf, 1450k

S7-200 Quick Reference Card, angol, pdf, 80k

S7-200 rendszerleírás, angol, pdf, 5580k, edition 2003/05

S7-200 rendszerleírás, angol, pdf, 4227k

TD200 felhasználói leírás, angol, pdf, 794k, edition 01/2000

TD200 felhasználói leírás, angol, pdf, 748k, edition 10/99

PLC szimuláció:

PLC szimulációs csomag, rar-al tömörítve, 67k

Egyebek:

1Y(:?

 

------------------------------------------------------------------------
T. Kollégák,

A PLC technika tárgy félévközi jegyének megszerzéséhez mindenkinek egy feladatot kell megoldania. Erre lehetőség van az utolsó heti (jövő heti) órán, vagy ha ez valakinek nem jó, egyénileg egyeztetett időpontban is.

A feladat egy egyszerű, de időzítőt, számlálót és TD200-as kijelző vezérlést is tartalmazó program megírása. A feltételek: Ha valaki megírja a programot a gyakorlat 1,5 órás időtartama alatt, jelest kap; ha részlegesen írja meg, akkor a program egyedileg értékelésre kerül, érdemjegye a részlegesség és az alkalmazott megoldások függvényében 1 - 4 érték között. Ha valaki nem fogadja el az így kapott jegyet, megírhatja a programot otthon is, de a programot később PLC-re kell tölteni, és a megoldásokat el kell magyarázni - ebben az eseteben működő program esetén is max. 3-as osztályzatot lehet szerezni.

Üdvözlettel
Szabó Géza

 

------------------------------------------------------------------------

 

Feladat a félévközi jegy megszerzéséért, 2011. május 10.

 

PLC technika, félévközi jegy megszerzése

2011. május 10.

 

A feladat

Tervezzen berendezést S7-200-as PLC-vel motorindítás (háromfázisú aszinkron gép) végrehajtására. A berendezés a motorindító mágneskapcsolókat vezérelje az alábbiak szerint.

 

A berendezés bemenetei

• Indítógomb_első (BE1) - motor indításához
• Indítógomb_második (BE2) - motor indításához
• Leállítógomb_első (KI1) - motor leállításához
• Leállítógomb_második (KI2) - motor leállításához
(amennyiben a feladat megoldásához szükségesnek látja, további bemeneti jeleket is képezhet.)

 

A berendezés kimenetei

• Indítókimenet_csillag (I_CS) - a motor csillagkapcsolásban indul
• Indítókimenet_delta (I_D) - a motor deltakapcsolásban jár
(amennyiben a feladat megoldásához szükségesnek látja, további kimeneti jeleket is képezhet.)

 

Ember-gép kapcsolat

A berendezés tartalmaz egy 2x20 karakteres (TD200-as) kijelzőt is.

 

A berendezés működése

Ha a két BE nyomógombot egyidejűleg 3 mp-en túl nyomva tartjuk, a berendezés motorindító jelet ad a kimenetén (I_CS), majd 10mp múlva automatikusan visszavonja az I_CS jelet és kiadja az I_D jelet. A kimeneti jelek kiadása a BE gombok állapotától (amennyiben azok együttesen legalább 3 mp-ig nyomva voltak) már független.

Ha bármelyik KI gombot megnyomják, a berendezés állítsa le a motort (vonja vissza az aktuális motorvezérlő jelet).

A kijelző jelezze a motorvezérlés állapotát: áll, csillagban indul (I_CS esetén), jár (I_D esetén).

A berendezés tegye lehetővé (ill. kényszerítse ki), hogy minden tizedik indítás után kötelező felülvizsgálat kerüljön elvégzésre. Ehhez minden tizedik indítás után jelenítsen meg a kijelzőn egy üzenetet, és tiltsa le az indításokat (az aktuális kimeneti vezérlést és a KI gombokat ne - ez azt jelenti, hogy a 10. indítás után két üzenet is megjelenik: a motor aktuális állapota és a felülvizsgálatra vonatkozó felhívás). A kötelező felülvizsgálat elvégzését a kezelő a kijelző valamelyik gombjának megnyomásával jelezheti (a berendezés adjon a kijelzőn erről 5 mp-ig nyugtázást), innentől tíz újabb indításra a berendezés ismét a korábbiak szerint működjön.