Kutatás & fejlesztés

„Digitálisan összekapcsolt adatforrásokra alapozott, dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer szolgáltatások és beavatkozási, értékelési közlekedéspolitikai eszköztár kifejlesztése” c. piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projekt (2019-1.1.1-PIACI KFI)

 

Selection 002

 
Kedvezményezett neve:
FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. (Konzorciumvezető)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (konzorciumi tag)
 
Projekt címe: „Digitálisan összekapcsolt adatforrásokra alapozott, dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer szolgáltatások és beavatkozási, értékelési közlekedéspolitikai eszköztár kifejlesztése”
 
A támogatás összege: 577 443 132, - Ft
 
A támogatás mértéke: 53,518923%
 
A Projekt tartalmának bemutatása: A közúti torlódás a gazdasági növekedés és a mobilitási igények növekedése miatt folyamatosan nő; 2017-ről 2018-ra átlagosan 11%-kal. A térben és időben véletlenszerűen bekövetkező torlódásos szituációk feloldásának lehetőségei korszerű technológiákkal ma már elérhetők minden város számára. Az új, big data alapú technológiák megjelenésével hozzáférhető adatok feldolgozása elsősorban a keletkező forgalmi áramok irányultságára és összetételére, valamint időbeli és indok szerinti megoszlására vonatkozóan szolgáltathat információkat. A valós idejű adatforrásokra alapozva kifejleszthető egy dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer eszköztára, mely alkalmas a lehetséges beavatkozások meghatározására, forgalommenedzsment intézkedések generálására és közlekedéspolitikai értékelésre is. A közlekedési módok átalakulása, kerékpározás és a járműmegosztó rendszerek előretörése új, emergens forgalmi jelenségekhez vezettek (torlódások, konfliktuszónák, magas környezeti terhelés), melyek a társadalmat fokozott mértékben terhelik a városokban. Az adaptív forgalomirányítási rendszerek számottevően képesek csökkenteni a közlekedési időigényt, a torlódásokat, a dugóban araszolást, a közlekedési kibocsátásokat és a környezeti terhelést (a klímahatások mérséklésének egyik legnagyobb hatású ún. „quick win” eleme). A nagyvárosokban a torlódások jelentős mértékben növekednek, s ez a tendencia a magyar nagyvárosokra is jellemző. Budapesten fejenként 162 óra veszteséget szenvedtek el a közúti közlekedők 2018-ban, mely növekedő trendet mutat. A torlódások a közvetlen időveszteségen kívül komoly baleseti veszélyforrást is jelentenek, a város élhetőségét rontják (gondoljunk pl. a lakóövezetekben megjelenő elkerülő forgalomra), illetve a klímahatások felerősödését vonják maguk után. Mindezeken túl, mivel a közúti áruszállítás a GDP-vel rendkívül erős korrelációban van („coupling” hatás), a torlódások, azaz áttételesen a szállítási idők növekedése a gazdasági tevékenységre is kihat. A tradicionális forgalomirányítási megoldások tapasztalati alapon próbálnak időszakfüggő beavatkozásokat adni, de a közlekedés sztochasztikus jellege miatt az általános megoldások minden esetben kompromisszumokat tartalmaznak, így a veszteségidők további növekedése várható a hálózaton. A piacon számos forgalomirányítási rendszer érhető el, jellemzően azonos megoldásokat szállítva. Forgalmi modellezésen alapuló irányító rendszer azonban ezen a piacon már eleve nagyon kevés van, mivel speciális közlekedésszakmai (közlekedésmodellezési) területre épül. A döntéstámogatási rendszerek általában a forgalmi állapotok előrejelzését kínálják, illetve lehetőséget teremtenek a manuálisan tervezett beavatkozások valós idejű szimulációjára. A jelenleg létező, forgalmi modell alapú forgalomirányítási rendszerek statikus módszereket használnak, a beavatkozási stratégiákat manuálisan kell megadni, ill. az alkalmazott forgalmi modellek is egyszerűsített dinamikát alkalmaznak. A projekt újdonsága tehát, hogy a forgalom folyamatos monitoringjával, az adatok real-time kiértékelésével a beavatkozási stratégiákat dinamikusan képes kezelni, a közúti hálózati zavarterjedés elemzése alapján. A projekt konkrét eredménye egy, a digitálisan összekapcsolt adatrendszereken alapuló szolgáltatás kifejlesztése, mely a forgalomirányító központok üzemeltetői és a szakpolitikai, illetve társadalmi döntéshozók számára képes új szemléletű beavatkozási stratégiákat alkotni, továbbá azok alkalmazásainak várható hatását előre jelezni. A rendszer tehát képes lesz a valós idejű forgalomirányításhoz kötődő beavatkozási stratégia megalkotására és modellezésére. A pályázat keretén belül a prototípusig jut el a fejlesztés. A projekt keretében kifejlesztett eredménytermék piaci potenciálját a különböző közútkezelők és önkormányzatok jelentik, Magyarországon és nemzetközi szinten.
 
A Projekt tervezett befejezési dátuma: 2024.03.31.
 
Projekt azonosító száma: 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00330
 

- Forgalommodellezés, forgalomszimuláció, forgalomirányítás
- Projekt időtartama: 2020 - 2024

 

 

 

 

 

 

 

Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL): RRF-2.3.1-21-2022-00002

- Autonóm járművek és közlekedés forgalomirányítása, modellezése, szimulációs tesztelése
- Projekt időtartama: 2022 - 2025

 

Deep Learning Anticipated Urban Mobility Peaks - DARUMA (EIG CONCERT-Japan within the Framework of the Strategic International Collaborative Research Program (SICORP)) https://concert-japan-daruma.github.io/consortium/

- Forgalommodellezés, forgalomszimuláció, forgalombecslés
- Projekt időtartama: 2021 - 2024

 

BME FIKP-MI/FM Felsőoktatási Intézményi Kiválósági Program Mesterséges Intelligencia kutatási projekt
- Forgalommodellezés és forgalomszimuláció
- Projekt időtartama: 2018 - 2021

 

EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00001: Tehetséggondozás és kutatói utánpótlás fejlesztése autonóm járműirányítási technológiák területén c. kutatási projekt
- Projekt időtartama: 2017 - 2020

 

Részvétel az EFOP-3.6.2-16-2017-00002: Autonóm járműrendszerek kutatása a zalaegerszegi autonóm tesztpályához kapcsolódóan

kutatási projekt
- Projekt időtartama: 2017 - 2020

 

Electric Travelling (Platform to support the implementation of electromobility in Smart Cities based on ICT applications) kutatási projekt
- Elektromos töltőállomások optimális elhelyezése

- Optimális útvonaltervezés elektromos jérművek számára
- Projekt időtartama: 2018 - 2021

 

Linking Danube Transnational Programme kutatási projekt
- Multimodális útvonlatervezés megvalósítása open-source platformon
- Projekt időtartama: 2017 - 2020

 

Interreg Central Europe MOVECIT kutatási projekt
- Munkavállalók bevonása a közszférából fenntartható mobilitás és tervezés megvalósításába
- Projekt időtartama: 2016 - 2019

 

EIT ICT kutatási projekt - EIT KIC_12-1-2012-0001
- Forgalmi előrebecslés tér-idő patternek alapján
- Projekt időtartama: 2013 - 2014

 

KTIA/KMR_12 kutatási projekt: BusEye
- Online személyre szabott utastájékoztatási rendszer kifejlesztése
- Projekt időtartama: 2012 - 2014

 

TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0012 „Smarter Transport” kutatási projekt
- Vegyes mérőrendszerekre támaszkodó, forgalmi adatgyűjtő technológia fejlesztése (P3-1)
- Forgalomlebonyolódási jellemzők előrebecslése (P4-2)
- Projekt időtartama: 2013 - 2014

 

BME Kutatóegyetemi Program - TÁMOP 421/B (JKL-P4)
- Közúti közlekedési hálózatok intelligens irányítása
- Közlekedési alágazatok összekapcsolása telematikai eszközökkel
- Projekt időtartama: 2011 - 2012

 

Kutatási együttműködés a Nokia Siemens Networks Kft-vel - Mobilitás Modellezés
- GSM-alapú helymeghatározás, O-D mátrix identifikáció, trajektória- és sebességbecslés. 

- A HO/LA zónák természetének megismerése, módszer kidolgozása a zónák kiválasztásához sebesség számításhoz, valós idejű utazási idő számláló implementálása.
- Projekt időtartama: 2011 - 2012​
- A kapcsolódó szabadalom: WO/2014/023339012E00798 HU