Busztorlódás elkerülése szabályozással

Forgalmas vonalakon, ahol a buszok nagy sűrűségben közlekednek a torlódás gyakori jelenség.

bunch1

 

Ez a buszok egyenlőtlen kihasználtságához és a szolgáltatás romlásához vezet.

A szabályozási cél (i) a megadott menetrend betartása és (ii) azonos követési távolságok biztosítása.

A megvalósított szabályozási eljárás egy csökkenő horizontú modell prediktív sebességszabályozó algoritmus.

 

Különböző szabályozási stratégiák alkalmazása:
(i)    menetrend követő: a buszok előnyben részesítik a menetrend betartását a torlódáshoz képest.  
(ii)    követési távolság tartás: a buszok azonos követési távolság tartására törekszenek
(iii)    kiegyensúlyozott: mindkét cél azonos súlyú.
 

A szabályozók VISSIM környezetben kerültek összehasonlításra egy valósághű (Göteborg) hálózatban:

bunch2

 

Érzékenységvizsgálatot folytattunk erős zavarás esetén

(Xdes: desired position, Xref: reference position, ETD: estimated time of departure):

bunch3

 

Kpcsolódó publikáció:

Varga B, Tettamanti T and Kulcsár B (2018), "Optimally combined headway and timetable reliable public transport system", Transportation Research Part C: Emerging Technologies. Vol. 92, pp. 1 - 26.

https://doi.org/10.1016/j.trc.2018.04.016