Automatikus incidensdetektálás autópályán

Az automatikus incidensfelismerő algoritmusok célja a forgalmi zavarok azonosítása valamilyen logika szerint. Városi és autópálya hálózaton eltérő típusú metódusokra van szükség a kétféle forgalom jellegének különbözősége miatt.

A hagyományos logikák a forgalmi áramlat meghatározott paramétereit figyelik bizonyos (leggyakrabban 30 másodperces) időközönként. A megfigyelt paraméterek értékeit fix küszöbértékekkel vetik össze, majd azok túllépése esetén riasztást adnak ki. Ilyen módon az egyes algoritmusok teljesítményének kulcskérdése a paraméterek megfelelő behangolása. Túl laza korlátok esetén az algoritmus olyan esetben is riaszt, amikor a valóságban nem történt incidens, túl szigorúra szabott korlátok esetén viszont a fel nem ismert esetek száma nő meg.


1. ábra: Példa az előre rögzített küszöbérték átlépésére (occupancy: foglaltság – az épp vizsgált paraméter, upstream station: a szakasz belépő vége, downstream station: a szakasz kilépő vége).


A korábbi kutatások jelentős része egy-egy algoritmus paramétereinek hangolásában merült ki. A tanszéki vizsgálódás újdonsága két tényezőben rejlik:
- egyrészt az egyes algoritmusok küszöbértékei nem fix értékek, hanem a forgalomnagyság, mint a felismerést döntő mértékben befolyásoló forgalmi paraméter függvényei,
- másrészt egy adott szakaszon nem csak egy, hanem többféle algoritmust alkalmaztunk egyidejűleg. Az aktuálisan alkalmazandó algoritmus szintén a forgalomnagyság függvényében kerül meghatározásra.
Ilyen módon a kutatás fő célja annak meghatározása volt, hogy különböző forgalomnagyságok esetén melyik fajta algoritmust és milyen aktuális küszöbértékekkel érdemes alkalmazni. Három kritériumnak történő megfelelést vizsgáltunk: ha incidens történt, azt ismerje fel az algoritmus, de ha nincs incidens, akkor ne riasszon, továbbá az egyes esetekre minél gyorsabban reagáljon.


2. ábra: A három teljesítménymutató összefüggése. Látható, hogy az egyik javulásával valamelyik másik romlani fog, ez adja a hangolás nehézségét.


A teszthálózatot Vissim mikroszkopikus forgalomszimulációs szoftverben hoztuk létre, míg az incidensfelismerő algoritmusokat MATLAB-ban programoztuk le a Vissim COM-felületén. Ezzel hoztuk létre a két szoftver összekapcsolását, a Vissimben történt eseményeket a MATLAB-logikák valós időben folyamatosan követték, és zavar esetén riasztásokat adtak ki.


3. ábra: A Vissim-MATLAB valós idejű kommunikáció

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.