Vasúti közlekedés

Kutatási témáink a vasúti automatizálás területén

Központi forgalomirányítás

forgir

Teljes hálózatra kiterjedő központi forgalomirányítás koncepcionális kérdései

  • szervezeti felépítés, munkaszervezés forgalmi és műszaki szabályzatok,
  • technológia

Műszaki tartalom

  • automatikus vágányút-beállítás
  • kapcsolódás az információs rendszerekhez
  • automatikus pályamenti vonatmegfigyelés
  • biztosítóberendezési vonatkozások
  • megbízhatóság és biztonság

Konkrét javaslattétel a MÁV Zrt. hálózatára vonatkozóan

  • A központi vasúti forgalomirányítás műszaki, technológiai és gazdaságossági feltételrendszerének innovatív vizsgálata. K+F projekt. Megbízó: MÁV Zrt. (2011-2012)

Fedélzeti rendszerek

mfb

  • Mozdonyfedélzeti berendezések fejlesztése
  • Fedélzeti berendezések biztonsági vizsgálata

Referenciák:

  • A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. M47-1331 pályaszámú dízelmozdonya rádió-távirányítás illesztő egységének biztonsági minősítése. Megbízó: MÁV-TRAKCIÓ. (2010)
  • SAFEDMI. Safe Driver Machine Interface (DMI) for ERTMS automatic train control. EU 6th. FP kutatási projekt. Partnerek: BME Méréstechnika és Információs rendszerek Tanszék, Ansaldo Signal, Aalborg University, AZD Praha. (2007-2008)
  • Mozdonyfedélzeti berendezésen a szolgálati menetrend megjelenítés követelmény rendszerének kidolgozása (2008)

Biztonságkritikus rendszerek fejlesztése

biztkrit

  • Tanácsadás biztonságkritikus rendszerek fejlesztésében
  • Szakértési, elemzési és tesztelési feladatok elvégzése
  • Független biztonságértékelés

Referenciák:

  • A Prolan Zrt. által fejlesztett ProSigma elnevezésű vasúti célú biztonsági adatátviteli rendszerének független biztonságértékelése (2011)
  • Villamos váltóállítóművek teljesítményfelvételének dinamikus vizsgálata, regisztrálási és kiértékelési módszerek kifejlesztése, a váltók állítási erőszükségletének távfelügyeleti és karbantartási előrejelzés módszertanának kidolgozása (2010)
  • Gépi vizsgálóberendezés koncepcionális kialakítása biztosítóberendezési jelfogóegységek ellenőrzésére. K+F projekt, Megbízó: MÁV Zrt. (2008, 2010)
  • Hengstler gyártmányú H-466-1370 típusú biztonsági jelfogó vizsgálata. (2008)
  • Kötöttpályás közlekedési rendszerek konstruktív, EU-konform biztonsági minősítése. GVOP AKF projekt. Partnerek: BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék, Széchenyi Egyetem Automatizálási Tanszék, Prolan Zrt., Műszerautomatika Zrt., Zsolnai Egyetem Biztonsági és Információs Rendszerek Tanszék. (2005-2006)

Veszély és kockázatelemzés

veszelykock

  • Veszély- és kockázatelemzés a vasúti közlekedésben
  • Biztonsági célok kockázati alapú meghatározása

Referenciák:

  • Távvezérlő rendszer veszély- és kockázatelemzése, biztonsági integritási szintjének meghatározása (2005)
  • Alcatel-Prolan AKF (Alcatel Kezelőfelület) vezérlőrendszer kockázatelemzése. Megbízó: Prolan Rt. (2005)

Vasúti irányítórendszerek, komponensek

komponensek

  • Vasúti irányítórendszerek rendszertechnikája
  • Vasúti irányítórendszerekkel es komponensekkel szemben támasztott követelmények meghatározása
  • Biztosítóberendezési funkciók specifikációja
  • Feltétfüzetek összeállítása
  • Műszaki és biztonsági specifikációk elemzése

Referenciák:

  • Mozdonyvezetők elektronikus vezénylési rendszerének kialakítása. (2008)
  • Pályamenti automatikus vonatmegfigyelő rendszerek (2008)

Városi vasutak

varosivasut

  • Veszély- és kockázatelemzés
  • Biztonsági funkciók
  • Biztonsági rendszerek jóváhagyási folyamatai

Referenciák:

  • MODUrban - Modular Urban Guided Rail Systems. EU VI. kutatási keretprogram projekt. Több mint 30 Európai partnerrel. (2005-2008)
  • MODSafe. Városi kötöttpályás rendszerek biztonsága. EU FP7 kutatási projekt. 7. munkacsomag (Acceptance, Approval and Certification) vezetése. (2008-2012)

Villamos vontatás energetikája

energetika

  • Felsővezetéki hálózat elemzése
  • Jármű szintű optimalizálás
    • beavatkozási lehetőségek, vezetési jellemzők vizsgálata
    • vezetéstámogató algoritmusok
    • optimalizálás sebességkorlátozásokra, illetve lejtőkre
    • modell validáció szimulációval, valós adatok alapján
    • implementációs lehetőségek mozdonyfedélzeti rendszeren
  • Forgalmi szempontok vizsgálata
    • vasúti szimulátor programmal
    • energiafogyasztás és menetidő kapcsolata
    • valós járművekkel és hálózatrészen szimulált eredmények

Kiemelt partnerünk: MÁV, Prolan A fenti témákat kutatjuk, oktatjuk és ipari megbízásokban műveljük. Várjuk hallgatók jelentkezését a témakidolgozásokban való részvételben.