Autópálya forgalom modellezése és irányítása
Az autópályák forgalmának irányítása kulcsfontosságú a torlódások megelőzése, az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag kibocsátás csökkentése miatt.
Az irányítás tervezéséhez makroszkopikus forgalmi modelleket használunk, melyek a forgalmat áramló gázként modellezik, és a hurokdetektoros mérésekből nyert forgalmi változókra (forgalomsűrűség [jm/km], forgalomnagyság [jm/h] és forgalmi átlagsebesség [km/h]) támaszkodnak. Ezen ún. kontinuum modellek a megmaradási egyenletre támaszkodnak, és segítségükkel elkerülhető a kialakuló torlódások, lökéshullámok megelőzése, a forgalom emisszó és üzemanyagfogyasztás szempontjából történő optimalizálása.
A szabályozás két legfontosabb eszköze:
- dinamikus sebességkorlátozás: a forgalmi áramlat sebességének korlátozásával lokális kapacitás módosítás, ezáltal a torlódás terjedése megelőzhető
- felhajtó szabályzás: a főpályára hajtó forgalom optimális irányításával stabilizálható a forgalom
Az eszközök együttes használatával értéktartó szabályzás valósítható meg, mely több kritérium (eljutási idők, utazási távolságok, emisszió, üzemanyag fogyasztás) együttes javítására alkalmas.