Busztorlódás elkerülése szabályozással
Forgalmas vonalakon, ahol a buszok nagy sűrűségben közlekednek a torlódás gyakori jelenség.
Ez a buszok egyenlőtlen kihasználtságához és a szolgáltatás romlásához vezet.
A szabályozási cél (i) a megadott menetrend betartása és (ii) azonos követési távolságok biztosítása.
A megvalósított szabályozási eljárás egy csökkenő horizontú modell prediktív sebességszabályozó algoritmus.
Különböző szabályozási stratégiák alkalmazása:
(i) menetrend követő: a buszok előnyben részesítik a menetrend betartását a torlódáshoz képest.
(ii) követési távolság tartás: a buszok azonos követési távolság tartására törekszenek
(iii) kiegyensúlyozott: mindkét cél azonos súlyú.
A szabályozók VISSIM környezetben kerültek összehasonlításra egy valósághű (Göteborg) hálózatban:
Érzékenységvizsgálatot folytattunk erős zavarás esetén
(Xdes: desired position, Xref: reference position, ETD: estimated time of departure):
Kpcsolódó publikáció:
Varga B, Tettamanti T and Kulcsár B (2018), "Optimally combined headway and timetable reliable public transport system", Transportation Research Part C: Emerging Technologies. Vol. 92, pp. 1 - 26.