TDK témák légis

Vegyél részt a TDK konferencián !

A TDK dolgozattal rengeteg tapasztalatot gyűjthetsz, ráadásul egy jól megírt dolgozattal a diplomamunkádat is előkészíted. Nálunk sok érdekes téma közül válogathatsz, de saját ötleteket is várunk.

További információk:

BME Tudományos Diákkör

Közlekedésmérnöki kar TDK


Légiközlekedési TDK témák:

  1. Légiforgalmi irányító szimulációk tervezése és szervezése, különös tekintettel az optimális kapacitás-kihasználásra. Konzulens: Dr. Szabó Géza

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. (továbbiakban: HC) jelenleg több, főleg Office-os programot használ ahhoz, hogy meg tervezze az éves szimulációkat, ami kissé nehézkessé teszi az ügymenetet. Ezek között van 2 Excel fájl, és a Microsoft ProjektPlanner, valamint a szimulátor segédprogramjai. Így a tervezés, esetleges újratervezés is nehézkes, valamelyik program mindig „lemarad" a többihez képest. A TDK vagy diplomamunkában - a szimulációk bemutatása mellett - egy olyan tervezőprogramot kellene írni, amivel az egész évre előre megtervezhető lenne az összes szimuláció, órára lebontva az összes pozíció kihasználtsága, a betöltendő gyakorlatok, ember- és egyéb szükséglet, stb. Ez különösen azért fontos, mert az ANS III elkészülte után új radarszimulátort kap a HC, ahol már 22 pozícióval kell tervezni. A program legyen könnyen kezelhető, grafikus felület, ugyanakkor legyen lehetőség Excel fájlok létrehozására a programból, hogy a kiküldendő anyagokat (pl. oktató-igények) egy gombnyomással el lehessen küldeni.

Számítástechnikai TDK témák:

  1. Útvonal díjtétel automatikus kijelzése GPS vevő használatával. Konzulens : Dr Gyenes Károly
  2. Oldtimer autó futási idejének nagypontosságú mérése mikroprocesszoros berendezéssel, Konzulens : Dr Gyenes Károly
Közúti közlekedési TDK témák:
  1. Modern közúti forgalomirányító stratégiák összehasonlítása a gyakorlati megvalósítások tükrében
  2. Közúti forgalom-szimulációs szoftverek alkalmazhatósága forgalomirányító rendszerek tervezéséhez (VISSIM példa készítése)
  3. A LISA fázistervező szoftver közvetlen felhasználhatósága az ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezés programozásához (gyakorlati példa, vagy keretrendszer kidolgozása)
  4. ACTROS: programozás, EPROM égetés
  5. Az ACTROS internetes felületének fejlesztése: adatbázis készítése a forgalomtechnikai adatok tárolásához, és automatikus statisztikai feldolgozásához

Irányítástechnikai TDK témák:

(Konzulensek: Dr Gáspár Péter, Németh Balázs)

  1. Gépjármű kerékfék-szerkezetének kopásszabályozása elektronikus fékrendszerrel. A kutatás célja megvizsgálni a kopás okait, feltérképezni a fékrendszer sajátosságainak kopásra való hatását, s megvizsgálni az irodalomban ismert kopási modellek alkalmazhatóságát. További célkitűzés olyan elektronikus fékrendszer tervezése, amely képes a fékbetét súrlódó elemeinek kopását minimalizálni és a kopás mértékét a fékezésben figyelembe venni.
  2. Gépjármű rendszer/főegység modellezése Matlab SimMechanics környezetben. A feladat gépjármű (vagy motorkerékpár) egy rendszerének (futómű, hajtáslánc), főegységének (belsőégésű motor, sebességváltó), vagy vázszerkezetének modellezése. A kutatás célja azoknak a beavatkozóknak a feltérképezése, amelyek segítségével a dinamikai jellemzők stabilitási és minőségi tulajdonságai javíthatók.
  3. Talajszög mérésére alkalmas eszköz tervezése és építése. A feladat a gépjármű haladása során az út emelkedési szögének mérésére alkalmas eszköz fejlesztése. A feladat része a szenzor hardverének kialakítása és a szoftver fejlesztése. (szenzor megépítése, kommunikáció PC-vel, AutoBox).
  4. Gépjármű szimulátor építése. A feladat gépjármű szimulátor építése Matlab Virtual Reality Toolbox segítségével. Ennek során egy vezetői környezet kialakítása a cél, amely kormány, sebességváltó és pedálok segítségével alkalmas hardware-in-loop (HIL) szimulációk elvégzésére. A fejlesztett környezetnek alkalmasnak kell lennie elektronikus járműrendszerek járműdinamikára való hatásának vizsgálatára.
  5. Keresztstabilizátor tervezése. Keresztstabilizátor feladata a gépjármű menetdinamikai tulajdonságainak javítása, manőverek során megnövekvő oldalgyorsulás hatásának csökkentése és így a borulási kockázat minimalizálása. A feladat egy adott gépjármű keresztstabilizátor tervezési követelményeinek megfogalmazása és tervezési algoritmusának Matlab környezetben való elkészítése.
  6. Terepjáró modell megépítése és irányítása. A feladat négy kerék fordulatszámával hajtott terepjáró alvázának hidraulikus lengéscsillapítókkal és orsós beavatkozókkal való konstruálása és megvalósítása. A jármű felépítményének egy domborzati viszonyokat szimuláló terepasztalon minél kisebb lengésekkel, vízszintes helyzetben való haladását kell a beavatkozók megtervezésével biztosítani. (Konzulens: Dr Gáspár Péter, Dr. Soumelidis Alexandros)
Jelentkezés és bővebb információ a témavezetőknél. Más kutatási területek is választhatók a témavezetőkkel egyeztetett módon.

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.