Autópálya forgalom modellezése és irányítása

Az autópályák forgalmának irányítása kulcsfontosságú a torlódások megelőzése, az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag kibocsátás csökkentése miatt.

Az irányítás tervezéséhez makroszkopikus forgalmi modelleket használunk, melyek a forgalmat áramló gázként modellezik, és a hurokdetektoros mérésekből nyert forgalmi változókra (forgalomsűrűség [jm/km], forgalomnagyság [jm/h] és forgalmi átlagsebesség [km/h]) támaszkodnak. Ezen ún. kontinuum modellek a megmaradási egyenletre támaszkodnak, és segítségükkel elkerülhető a kialakuló torlódások, lökéshullámok megelőzése, a forgalom emisszó és üzemanyagfogyasztás szempontjából történő optimalizálása.

A szabályozás két legfontosabb eszköze:
- dinamikus sebességkorlátozás: a forgalmi áramlat sebességének korlátozásával lokális kapacitás módosítás, ezáltal a torlódás terjedése megelőzhető

freeway_1

- felhajtó szabályzás: a főpályára hajtó forgalom optimális irányításával stabilizálható a forgalomfreeway_2

Az eszközök együttes használatával értéktartó szabályzás valósítható meg, mely több kritérium (eljutási idők, utazási távolságok, emisszió, üzemanyag fogyasztás) együttes javítására alkalmas.

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.