Városi közúti forgalom modellezése és irányítása

Robusztus városi forgalommodellezés és irányítás

A közúti motorizáció folyamatos növekedése és a velejáró externális következmények egyre nagyobb kihívások elé állítják a közlekedéstervezőket és forgalomirányítókat. A példa kedvéért: ma már nem elég, ha egy jelzőlámpa detektorok segítségével forgalomfüggően képes üzemelni. A fenntartható közlekedés és az élhető városi környezet biztosításához átfogó stratégia megvalósítására és hálózati szintű irányításra van szükség. Az intelligens és adaptív közúti forgalomirányítás gyakorlatilag egy klasszikus szabályozási kört valósít meg: mérés/becslés, szabályozás, beavatkozás (1. ábra).

image06_hu

1. ábra: Szabályozási kör a közúti közlekedésben

Amennyiben a hálózat állapotai ismertek, modell alapú irányítás valósítható meg. Természetesen számos - már működő - módszer áll rendelkezésre e területen, amelyek irányítási célja általában a kapacitás-kihasználás növelése, és egyéb közlekedési jellemzők javítása.

A hálózati szintű forgalomirányítás első modern irányításelméleti megközelítése a Linear Quadratic (LQ) módszer felhasználása volt (Diakaki et al., 1999). Ennek továbbfejlesztéseként több publikációban is megjelent a Model Predictive Control (MPC) közúti alkalmazása (Tettamanti et al., 2008, Aboudolas et al., 2009). Továbbá decentralizált irányító rendszerre épülő MPC megoldások is születtek (de Oliveira & Camponogara, 2010, Tettamanti & Varga., 2010). Ezek a teljesség igénye nélkül felsorolt módszerek nagymértékű javulást tudnak felmutatni a hagyományos lokális irányítású forgalomfüggő vagy fixprogramos forgalomirányítással szemben. Ugyanakkor nem képesek az állapot-bizonytalanságok (nem mérhető járműáramlás, pl. parkolás, mellékutcai forgalom) kezelésére, amelyek megjelenése nem kiküszöbölhető jó minőségű mérőrendszer esetén sem (2. ábra). A kutatási célunk ennek megfelelően egy robusztus tulajdonságú szabályozási stratéga megvalósítása és alkalmazhatóságának vizsgálata városi hálózat irányításához (Tettamanti et al., 2014).

image09

2. ábra: Tipikus modell-bizonytalanságok városi forgalomban: mellékutca, parkoló(ház)

A bizonytalansággal terhelt városi forgalom irányításának újszerű megközelítése lehet a robusztus MPC alkalmazása. A módszer gyakorlatilag egy minimax optimalizálás megvalósítása predikciós horizonton (Löfberg, 2003). A minimax forgalomszabályozás lényege, hogy úgy próbálja minimalizálni a lámpák előtti sorhosszt, hogy közben a maximális - potenciálisan megjelenő - bizonytalanságot veszi figyelembe. Mindez egy mozgó horizonton történik. Azaz a szabályozó több mintavételi időre előre megjósolja a várható állapotokat (sorhossz) és a hozzájuk tartozó - kiadandó - optimális zöldidőket. Az adott lépésében természetesen mindig csak a legelső horizontra számított zöldidők jutnak érvényre, majd a rendszer “továbbgördül” egy lépést és ismételten számol (3. ábra).

image03_hu

3. ábra: A prediktív irányítás elve

A fentebb ismertetett robusztus MPC stratégiát valós adatok felhasználásával VISSIM szimulátor segítségével validáltuk. Budapest VI. kerületének egy nagyobb részét alapul véve készítettünk el egy teszthálózatot (4. ábra). A szabályozó algoritmust MATLAB-ban implementáltam, amely gyakorlatilag egy SDP optimalizálási feladat megoldását jelenti. A teljes szimulációs keretrendszer zárt hurokban foglalja magába a forgalomszimulációt, mérést és szabályozást (Tettamanti & Varga, 2012). A bizonytalanságokat a mellékutcák és a parkolóházak forgalma jelentette a szimulációban. Az eredmények igazolják a robusztus stratégia létjogosultságát (a közlekedési paraméterek ~10-30%-os javulása a hagyományos irányításhoz képest). A stratégia felhasználásával olyan zárthurkú forgalomirányítás valósítható meg, amely képes a rendszerre ható nem mérhető zavarások mellett is az optimális zöldidő-kiosztási feladatot valós időben, adaptív módon ellátni. Alkalmazásával tovább növelhető a városi forgalomáramlás hatásfoka, megelőzhető a torlódások kialakulása. A módszer elméleti leírását a Forgalomirányítás c. szakkönyvben is publikáltuk (Luspay et al., 2011). További kutatási cél a robusztus városi forgalomszabályozási algoritmus elosztott rendszerben való működtetésének vizsgálata.

image07 

4. ábra: Budapest VI. kerületi teszthálózat

 

Kapcsolódó publikációk

Luspay, T., Tettamanti, T., Varga I.: Forgalomirányítás, Közúti járműforgalom modellezése és irányítása. Typotex Elektronikus Kiadó Kft. ISBN 978-963-279-665-9, 2011.

Tettamanti, T., Varga, I., Kulcsár, B., Bokor, J.: Model predictive control in urban traffic network management. In 16th Mediterranean Conference on Control and Automation, pages 1538–1543, Ajaccio, Corsica, France, 2008. CD ISBN: 978 1 4244 2505 1.

Tettamanti, T., Varga, I.: Distributed traffic control system based on model predictive control, Periodica Polytechnica ser. Civil. Eng., Budapest, Hungary, 2010, Vol. 54/1. pp. 3-9. doi: 10.3311/pp.ci.2010-1.01

Tettamanti, T., Varga, I.: Development of road traffic control by using integrated VISSIM-MATLAB simulation environment. Periodica Polytechnica ser. Civil. Eng., Budapest, Hungary, 2012, Vol. 56.

Tettamanti T, Luspay T, Kulcsár B, Péni T and Varga I (2014), "Robust Control for Urban Road Traffic Networks", IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems. Vol. 15(1), pp. 385-398.

 

Irodalom

Aboudolas, K., Papageorgiou, M., Kouvelas, A., Kosmatopoulos, E.: A rolling-horizon quadratic-programming approach to the signal control problem in large-scale congested urban road networks. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 18(5):680–694, 2010. Applications of Advanced Technologies in Transportation: Selected papers from the 10th AATT Conference.

Diakaki, C., Papageorgiou, M., Aboudolas, K.: Traffic-responsive urban network control using multivariable regulators. In International Conference on Modeling and Management in Transportation, Vol. 2, pp. 11-16, Poznan/Cracow, 1999.

Löfberg, J.: Minimax approaches to robust model predictive control. Ph.D. thesis. Linköping University, Sweden, 2003.

de Oliveira, L. B., Camponogara,  E.: Multi-agent model predictive control of signaling split in urban traffic networks. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 18(1):120-139, 2010. Information/Communication Technologies and Travel Behaviour; Agents in Traffic and Transportation

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.